Контрольні роботи з польської мови



№1

ćwiczenie1
Prawda (P) czy nieprawda (N)? 
Cześć! Nazywam się Gordon. Jestem z Anglii i mieszkam w Liverpoolu. Teraz jestem w Polsce, bo mój przyjaciel James ma kurs języka polskiego. Lubię być w szkole. Mój ulubiony przedmiot to muzyka, a moja ulubiona piosenka to „Była sobie żabka mała". Niespecjalnie lubię przyrodę, bo James robi tam jakieś eksperymenty... Jestem bardzo aktywny. W weekendy lubię tańczyć i grać w tenisa. Lubię też dużo mówić, ale James w ogóle mnie nie rozumie... Nie wiem dlaczego! Czego nie lubię? Na pewno czytać, pisać ani liczyć. Z matematyki jestem kompletnie zielony!
NP
Gordon jest z Polski.
Gordon lubi muzykę.
Gordon lubi robić eksperymenty.
Gordon lubi grać na komputerze.
Gordon lubi mówić.
Gordon lubi matematykę.
ćwiczenie 2
QUIZ Co pamiętasz? (Шукай відповіді у тексті попередньої вправи)


  1. Jak on się nazywa 
  2. Skąd jest 
  3. Gdzie mieszka 
  4. Jak ma na imię jego przyjaciel?  
  5. Co lubi robić?  
  6. Jaki jest jego ulubiony przedmiot?  
  7. Jak się nazywa jego ulubiona piosenka? 
________________________________________________________

ćwiczenie 3


Proszę uzupełnić tekst.
Ta dziewczyna to Maja, a tamten chłopak to Adam. Oni nazywają się Zielińscy.   z Polski i   w Krakowie. Dobrze   w tenisa. Bardzo dobrze   angielski. Maja   pisać wiersze, a Adam   (lubi) grać w piłkę nożną. Ich najlepszy kolega i najlepsza koleżanka   na imię Olivia i Lukas. Oni tylko trochę   język polski.
  • grają
  •    
  • lubi
  •    
  • mieszkają
  •    
  •    
  • rozumieją
  •    
  • mają
  •    
  • lubi
  •    
  • rozumieją


ćwiczenie 4

Proszę skorygować.
  1.      Umie
  2.       
  3.       
  4.    
  5.        
  6.       
  7.     
  8.      
  9.     
ćwiczenie 5

Proszę uzupełnić.
  1. Olivia, co   (ty / czytać) ?
  2. Daniel nie za dobrze  (grać) na gitarze.
  3. My nie   (słuchać) polskiej muzyki.
  4. Czy dobrze   (wy / śpiewać)?
  5. Niestety, nie   (ja / czytać) dobrze po polsku.
  6. W poniedziałek Adam i Lukas   (grać) w piłkę.
  7. Jak ona się   (nazywać)?
  8.   (ja / mieć) duży problem z gramatyką 
  9. Na lekcji polskiego   (my / słuchać) płyty CD.
  10. One świetnie   (śpiewać).
  11. Kiedy   (wy / mieć) wolny czas?

№2
ćwiczenie1
Transformacja: iczba. pojedyncza → liczba mnoga.
  1. Ja mówię po polsku. →My też__________________
  2. Ty świetnie tańczysz. → Wy też  
  3. On chodzi na karate. → Oni też  
  4. Ona uczy się francuskiego. → One też  
  5. Ja liczę dni do wakacji. → My też  
  6. Co robisz w Polsce? → A co wy  
  7. Ono chodzi do szkoły. → One też  
ćwiczenie 2

Proszę uzupełnić.

umiećśpiewaćmówićuczyć się
ja
ty
on, ona, ono
my
wy
oni, one

ćwiczenie 3

Prawda (P) nieprawda (N) czy brak informacji (?)? Dlaczego?

Ten mały kot nazywa się Filemon. Mieszka w Gdańsku. Nie mówi po polsku ani po angielsku, ale dobrze rozumie język kotów. W poniedziałek i w środę uczy się języka japońskiego. W wolnym czasie kot Filemon bardzo lubi grać w piłkę nożną. To jest bardzo wysportowany kot i świetnie gra w piłkę. Umie też grać w tenisa, ale nie za dobrze. Filemon ma piękną dziewczynę – kotkę Migotkę. Razem (Filemon i Migotka) chodzą na dyskoteki i tańczą hip-hop. W sobotę i w niedzielę czytają książki i gazety o kotach i trochę uczą się japońskiego.

Filemon:
N?P
mieszka w Moskwie.
mówi dobrze po angielsku.
mówi bardzo dobrze po japońsku.
nie umie grać w piłkę nożną.
i Migotka tańczą tango.
w weekendy lubi się uczyć.

ćwiczenie 4

Proszę dopisać antonim.
  1. wysoki –_______
  2. szczupły -  
  3. ładny -  
  4. młody -  
  5. zdrowy -  
  6. wesoły -  
  7. trudny -  

ćwiczenie  5
Napisz rz albo ż

W PARKU

Karol i Marcin często chodzą do parku. Mona tam spędzać duo czasu, poniewa jest wiele ciekawych miejsc do zabawy. Niedaleko głównej alei znajduje się plac zabaw. Tu chłopcy bawią się najdłuej. Są tam kolorowe huśtawki i karuzele, tor z peszkodami i rozłoone opony, pez które mona skakać. Obok rozstawione zostały drabinki, na które chłopcy chętnie się wspinają. Mają tu wielu pyjaciół. Często grają w piłkę no lub bawią się w berka.

W parku znajdują się take ścieki rowerowe. Dzieci uądzają tam wyścigi i jazdę na czas. Mona równie jeździć wokół parku i podziwiać stare, rozłoyste kasztany. Park odwiedzają całe rodziny. Często widać rodziców z małymi dziećmi oraz dziadków z wnuczkami pechadzających się alejami nie tylko w soboty i w niedziele.

Dzisiaj jest wspaniała, słoneczna pogoda, dlatego Karol i Marcin dłuej ni zwykle grają w piłkę. Kibicują im rodzice i dziadkowie. Jutro te zamieają tu pyjść z mamą i z tatą.
№3

ćwiczenie  1
Proszę skorygować zdania.



  1.    
  2.    
  3.    
  4.    
  5.    
  6.   
  7.   
  8. ćwiczenie  2
  9. DRZEWA

    pydronym lesie są rne dewa liściaste i iglaste. Py drodze rosną w ędzie jaębiny. Za nimi jest pas dębw, pod ktrymi jesienią mona zbierać brązowe ołędzie.
    Gdzieniegdzie rosną take młode bki i olchy oraz wysokie bozy. Na skraju lasu, od strony pola, widać rozłoyste sosny oraz modewie, ktre zcają na zimę szpilki. Wszystkie dewa w lesie zatymują rne zanieczyszczenia i prodk tlen potebny ldziom i zwieętom do oddyania. Są rwnie sronieniem dla ptakw, ktre wśrgałęzi wiją sobie gniazda.
  10. ćwiczenie  3
  11. Przetłumacz dialog
  12. Julia: Emilia, gdzie my jesteśmy?
    Emilia: Nie wiem. Ty masz mapę.
    Julia: No tak, ale nie wiem, gdzie jesteśmy. Chyba zabłądziłyśmy. Emilia, zapytasz jak dość do Planetarium?
    Emilia: Dobrze, zapytam. Po polsku?
    Julia: Oczywiście, że po polsku :)
    Emilia: Przepraszam panią, zabłądziłyśmy i nie wiemy, jak dojść do Planetarium.
    Pani: Ja też nie wiem, nie jestem stąd.
    Emilia: Nic nie szkodzi, dziękuję.
    Emilia: Julia, ta pani jest turystką i nie wie, jak dojść do Planetarium.
    Julia: Zapytaj jeszcze raz, ok?
    Emilia: Przepraszam pana, czy pan jest z Torunia?
    Pan: Tak, a o co chodzi?
    Emilia: Gdzie jest Planetarium? Jak tam dojść?
    Pan: Pokażę wam drogę na mapie.
    Emilia: Świetnie, proszę, tu jest nasza mapa.
  13. ćwiczenie  4
  14. I. Proszę podkreślić poprawną formę.
  15.  Spodek to nie tylko (symbolem, symbol, symbolu)0 Katowic, ale także jeden z najbardziej (charakterystycznymi, charakterystyczne, charakterystycznych)1 budynków na (Śląsku, Śląska, Śląsk)2 . Jest prawdziwym (domem, domu, dom)3 dla (kibice, kibicach, kibiców)4 sportowych. (Można, Mogła, Może)5 tu obejrzeć mistrzostwa świata i mistrzostwa Europy w siatkówce, koszykówce czy grach komputerowych. Przez 45 lat (odbywały, odbywa, odbędą)6 się tu nie tylko spotkania sportowe, ale też koncerty (gwiazdom, gwieździe, gwiazd)7 światowej muzyki. Ludzie ważni dla kultury, historii i polityki również tu (występowały, występowali, występuje)8 . W 2001 roku na jedną z (imprezie, imprezami, imprez)9 do katowickiej hali przyszło prawie 50 tysięcy osób. To wydarzenie organizatorzy wspominają (najlepszy, lepiej, najlepiej)10 .
  16. ćwiczenie  5
  17. Posłuchaj i przeczytaj legendę o Smoku Wawelskim.Ułoż 12 pytań do tekstu


  18. Dawno,dawno temu żył król Krak. Mieszkał on wraz ze swoją piękną córką w zamku,który stał nad Wisłą, na wzgórzu zwanym Wawelem.Poddani króla Kraka byli bardzo pracowici i szczęśliwi.Pewnego razu ich spokój zakłócił straszny smok,który zamieszkał w jednej z wielu jaskiń pod wzgórzem wawelskim.
    Potwór ten miał wielką paszczę z której buchała jadowita para.Smok nie bał się nikogo i niczego. Kiedy smok pojawiał się nad Wisłą,wszyscy drżeli ze strachu i bali się wychodzić ze swoich domów.
    Król Krak zwrócił się do swoich poddanych:”Który z was ,moi poddani,zabije smoka,ten dostanie w nagrodę moją piękną córkę,królewnę ,za żonę.”Nikomu nie udało się jednak zabić smoka.
    W  państwie  Kraka   panował  nadal  niepokój i strach.  Aż pewnego dnia przyszedł do króla młody szewczyk  Dratewka  i  powiedział :”Mój drogi królu,wiem jak zabić smoka, ale potrzeba mi do tego wielu skór owczych i dużo siarki.” Król ucieszył się bardzo i kazał dać szewczykowi wszystko,czego potrzebował. Szewczyk szybko zabrał się do roboty.Gdy zeszył skóry ,wypełnił je siarką . Gdy skończył pracę , zrzucił swoją  ”smokowitą owcę ” prosto pod smoczą jamę.
    Strasyny potwór tylko na to czekał. Szybko połknął  ”smokowitą owcę ”. A gdy to uczynil, wielki ogień wybuchł w jego brzuchu.Smok chciał go szybko ugasić i pił wodę z Wisły tak długo ,aż pękł. Wszyscy ucieszyli się,że potwora już nie ma, a król Krak powiedział do dzielnego szewczyka:” Oto straszny smok już nie żyje.Moja córka może zostać twoją żoną. Moja córka może zostać twoją żoną,oczywiście jeśli cię pokocha”.Wkrótce odbyło się na Wawelu wspaniałe wesele. Po niedobrym smoku została tylko legenda i jaskinia, która do dziś nosi nazwę Smocza jama.

Немає коментарів:

Дописати коментар